De kinderen uit groep 5a zijn een aantal lessen bezig geweest met een werkstuk dat paste bij een thema van Da Vinci: ‘Het leven in en rond het water’. De kinderen moesten van een stuk onontgonnen land een land creëren waar ze konden leven. Allerlei vragen kwamen daarbij aan bod, zoals: ‘Wat heb je nodig om te overleven?’ ‘Hoe kom je daaraan?’ ‘Wat heb je daarvoor nodig?’

Het land lag óf aan zee, óf aan een meer óf aan een rivier. Sommige kinderen bedachten al snel dat ze voedsel uit de zee konden halen, maar zo kwamen ze er bijv. ook achter dat er klei in rivieren zit waar je weer huizen van kunt bouwen.

Juf Marije stond echt te kijken van de creativiteit van de kinderen. Er waren kinderen die meteen aan de slag gingen met het riool en de waterleidingen, iemand had een val voor dieren gemaakt, een ander kind maakte een waterzuiveringsinstallatie zodat van het zoute water uit de zee drinkwater gemaakt kon worden, een groepje maakte een ‘ruilclub’ of silo’s om het drinkwater in op te slaan. Noem maar op!

Het eindproduct ging niet zozeer om hoe het eruit zag, maar meer om de creativiteit en het samenwerken. De kinderen hebben dit echt ontzettend goed gedaan en Juf Marije is heel trots op haar klas.